Een drukke ochtend, de zon komt op en de mensen beginnen langzaam te ontwaken. Terwijl de mensen zich haasten naar hun werk, zijn onze chauffeurs al onderweg. Op de landelijke “dag van de chauffeur” staan we eens in het bijzonder stil bij onze collega chauffeurs. Wat maakt het leven van onze chauffeurs leuk? Wat gebeurt er achter het stuur? Hieronder lees je het verhaal van collega Dennis. Hij is sinds twee jaar werkzaam bij Fuite.
Hoe ben je bij Fuite terecht gekomen? En was je al bekend met de sector?
Dennis was nog niet bekend met de sector. Hij was hiervoor werkzaam in de tapijtindustrie in Genemuiden. Hij reed vaak langs Fuite en had interesse om bij Fuite te komen werken. Er kwam een vriend van Dennis werken bij Fuite en zo is het balletje gaan rollen. In eerste instantie was er geen vacature als chauffeur, maar een dag later werd Dennis opnieuw gebeld. Er mocht dan wel geen vacature zijn als chauffeur, echter in de fabriek konden ze wel wat handjes gebruiken. Zo heeft hij eerst een halfjaar in de fabriek gewerkt. Dit was zeker een voordeel, zo had hij al kennis gemaakt met de verschillende voersoorten. Ondertussen heeft hij zijn rijbewijs gehaald als chauffeur. Inmiddels rijdt hij al bijna 2 jaar lang heel Nederland door.
Je hebt onlangs een nieuwe vrachtwagen gekregen.
Is er veel verschil met het andere model?
De meeste chauffeurs rijden een Volvo FH, nog een enkeling een Volvo FM. Ook in de Volvo FH serie zitten verschillen. Dennis rijdt als eerste de nieuwe variant FH.
Vergeleken met de andere Volvo FH modellen zit er weinig verschil in.
- In de spiegels zit een dodehoeksensor
- Een extra camera bij het achteruitrijden
Hoeveel ritten doe je gemiddeld op een dag? Heb je dan liever lange ritten of korte ritten? Wat doe je om actief en wakker te blijven tijdens lange ritten?
Het mooiste aan Fuite is dat je nooit weer waar je heen moet. Het is iedere keer een verrassing. De ene dag doe je 3 korte ritten en de andere dag heb je 2 lange ritten. Het kan voorkomen dat je op één dag bij een melkvee-, pluimvee- en varkensklant komt. Dit houdt het werk afwisselend en leuk!
“Onderweg is het een kwestie van opletten, dit houdt je zeker wakker.”
Je bent onderweg veel alleen. Hoe hou je toch contact met collega’s? En leren jullie ook van elkaar?
“We hebben een leuke groep collega’s en onderweg bellen we veel. Of we hebben contact via de “bak”. Als we naar het zuiden rijden, rijden we samen op.”
Voordat we vertrekken overleggen we vaak over de adressen. Bij sommige adressen kom je voor het eerst, terwijl andere collega’s er al zijn geweest. Zo bespreek je waar de silo’s staan en hoe je het beste het erf op kunt rijden. Je kunt elkaar op deze manier helpen.
Op zaterdagochtend drinken we met de chauffeurs een kopje koffie bij het tankstation die op dat moment vroeg wegrijden. We rijden dan samen op en komen rond hetzelfde tijdstip weer aan de zaak.
Heb je een blunder meegemaakt op de boer?
Af en toe vergeet je de slang goed aan te draaien. Deze vliegt er dan vanaf. Het voer ligt dan op de grond i.p.v. in de silo.
Wat is de grootste uitdaging achter het stuur? (rijden bij gladheid of regen of achteruit)
Elke dag is een uitdaging!
Het is iedere dag belangrijk om heelhuids terug te komen op de zaak. Daarnaast moet je het voer lossen in de goede silo. Vooral als je meerdere voersoorten in de oplegger hebt zitten. Het is dus van belang om altijd scherp te blijven.
Heb je een favoriet adres?
De afwisseling houdt het leuk! Elk adres is weer anders en heeft zijn eigen voersoort.
“Tuurlijk ken je adressen waar je wat lekkers aangeboden krijgt”.
Over welke sector zou je graag meer willen weten en waarom? (melkvee, varkens, pluimvee, vleesvee)
Hoe meer je op het erf komt, hoe meer je leert. “Als ik ergens een vraag over heb, dan vraag ik het aan de boer. Zo leer je steeds meer over de sector.”
Meer chauffeurs van Fuite leren ‘kennen’? Lees hier het verhaal van Martin