Ook onze collega’s hebben het afgelopen jaar weer menige kilometer gemaakt met de bulk- of zakgoed auto. Voor dag en dauw vertrekken ze uit Genemuiden en vaak is het al laat als ze weer terug zijn. De tweede donderdag van december is traditiegetrouw de dag van de chauffeur. Een mooie aanleiding voor een gesprek met Martin. Eén van de chauffeurs bij Gebrs Fuite.
In november 2011 maakte Martin de overstap naar Gebrs. Fuite. In het begin reed hij nog elke dag op een andere auto maar inmiddels heeft hij zijn eigen Volvo FM om mee op pad te gaan. Als we hem spreken voegt Martin er met gepaste trots en een grote glimlach aan toe: ‘begin volgend jaar krijg ik een Volvo FH’.
Dat is ook meteen het antwoord op de eerste vraag die we Martin voorleggen.
Welk merk vrachtwagen spreekt je het meest aan?
“Een Volvo. Maar ja dat komt natuurlijk ook omdat ik er bijna dagelijks inzit” stelt Martin.
Welk pechgeval heb je liever onderweg; een lekke band of een kapotte verwarming?
Dan kiest Martin toch voor een lekke band. Want dat is nu eenmaal sneller te verhelpen. Wellicht dat de winterse weersomstandigheden op dit moment ook wel een beetje mee spelen.
En als je moet kiezen tussen een lange rit of lossen in de buurt?
“Elke dag lange ritten naar het zuiden of naar Duitsland wordt op een gegeven moment eentonig, maar iedere dag korte ritten ook. Als ik dan toch een keuze moet maken, dan kies ik voor de lange ritten. Je bent tenslotte chauffeur geworden om te rijden. ’s ochtends rij je in Friesland en ’s middags rij je richting de Veluwe. De afwisseling van deze ritten houdt het werk leuk!”
Wat drink je het liefst tijdens het laden of lossen? Koffie of thee?
“Koffie, dat is een makkelijke keuze”. Noot van de redactie; mochten er lezers zijn die graag iets in de oven schuiven; Martin lust er wel een punt eigengemaakte appeltaart bij 😉
Was chauffeur worden een bewuste keuze of meer toeval
Het was een bewuste keuze om chauffeur te worden. Martin heeft vroeger de landbouwschool gevolgd. Hij wilde zelf namelijk boer worden. Omdat hij niet uit een boerenfamilie kwam, zat dat er helaas niet in. Na de landbouwschool is hij aan het werk gegaan bij een loonbedrijf. Jaren later kwam hij in contact met chauffeurs van Fuite. Zij gaven aan dat Fuite nog chauffeurs zocht. Zo is het balletje gaan rollen. En nu is het dus mogelijk om twee passies te combineren. “Ik vind het leuk om chauffeur te zijn en onderweg kan ik altijd even een kijkje nemen in de stal. Prachtig om zo ‘feeling’ te houden met de sector”.
Waar maak je jouw kilometers het liefst? Op de snelweg of op platteland weggetjes?
Op het platteland, je komt overal en je hebt een mooiere omgeving. Op de snelweg zie je alleen maar bomen. Het voordeel van de snelweg is dat je sneller op je bestemming bent, maar de hele dag op de snelweg rijden is niks. Natuurlijk heb je de snelweg wel nodig om binnendoor te komen. 😉
Een kleine link naar onze sector: speklap of kipsaté?
Kipsaté, dat vindt Martin gewoon lekker.
Tot slot: ga je liever vaak naar hetzelfde adres of heb je gedurende de week graag wisselende adressen?
“Wisselende adressen, omdat je dan steeds andere mensen spreekt. Dan blijft je werk afwisselend en leuk. Bovendien komen we als chauffeurs van Fuite in alle regio’s van Nederland. Dat maakt het interessant en divers.”
Meer medewerkers van Fuite leren ‘kennen’? Lees bijvoorbeeld het verhaal van onze varkens specialist; Edwin Zielman